Saturday, July 24, 2010

Membuat laman web sendiri - langkah-langkah penting

Membuat laman web sendiri memerlukan kita mengikuti langkah-langkah utamanya. Disini saya pecahkan kepada 3 langkah penting dalam membuat website sendiri .

Langkah pertama dalam membuat laman web sendiri ialah menggunakan perisian NVU untuk membuat laman web di PC atau laptop kita. Biasanya fail yang kita buat akan di simpan dalam format .html . Anda boleh ke link yang saya sediakan di akhir post ini, iaitu video panduan PER.CUMA dalam bahasa melayu. Di situ banyak video PER.CUMA disediakan untuk memudahkan anda mempelajari cara membuat laman web sendiri.

Langkah kedua ialah mendapatkan web hosting beserta nama domain. Dengan adanya komponen inilah yang akan membolehkan mereka diluar sana boleh melihat fail yang kita buat di PC atau laptop dalam langkah satu tadi. Kos untuk membeli web hosting dan domain pun sekarang dah murah. Dalam RM45 setahun pun dah boleh mula buat laman web sendiri .

Langkah terakhir dalam membuat website sendiri ialah memindahkan fail html yang telah kita buat di PC atau laptop ke web hosting yang kita telah beli pada langkah 2. Ada beberapa perisian yang boleh digunakan untuk tujuan ini. Sila ke link panduan PER.CUMA di bawah untuk maklumat lanjut.

Untuk mendapatkan video panduan PER.CUMA dalam bahasa melayu, sila ke:
http://www.lifeinfreedom.ws

No comments:

Post a Comment